Храм Страстей Христових
У центрі монастиря височіє величний храм — ХРАМ СТРАСТЕЙ ХРИСТОВИХ, присвячений останнім дням земного життя Ісуса Христа, його спасительним стражданням.
Освячення храму звершив 6 вересня 2012 року Блаженніший митрополит Київський і всієї України Володимир (Сабодан, † 05.07.14 р.).
Храм із шатровим завершенням, у плані має форму хреста. Під час розп’яття та хресної смерті Спасителя Свята кров, стікаючи хрестом, оросила Голгофу і «процвів Хрест». Зброя ганьби, за визначенням божественного милосердя, стало древом життя, і послужило обмиванню гріхів людства.
Всі події Страсного тижня знайшли відображення в оздобленні храму, який відрізняється своєю пишністю та урочистістю. Різьблений мармуровий іконостас з унікальними, рідкісними за змістом іконами сяє сліпучою білизною на загальному тлі різнокольорових мозаїк та приглушених тонів монументальних живописних композицій.
На іконостасі розміщено Ікону «Спаситель у терновому вінці», на якій відображено лик Спасителя, який зазнає страждань у римській преторії.
Христос зображений на повний зріст, Його голова схилена на бік, руки зв’язані. На плечі накинута багряниця. Цей образ створений на основі тексту Євангелія від Матвія: «Тоді воїни правителя, взявши Ісуса в преторію, зібрали на Нього весь полк. І роздягнувши Його, наділи на Нього багряницю; і, сплівши вінок із терну, поклали Йому на голову і дали Йому в праву руку тростину; і, ставши перед Ним навколішки, насміхалися з Нього, говорячи: «Радуйся, Царю Юдейський!». І плювали на Нього, і, взявши тростину, били Його по голові». (Мф., 27, 27–30).
Римські воїни одягли Спасителя в багряницю, дали в руки тростину, а на голову одягли вінець із тернового хмизу, яким місцеві жителі опалювали свої оселі. Довгі шипи терну проколювали кровоносні судини на голові, викликаючи рясні кровотечі та нестерпну муку. Пророцтво Ісаї каже: «Я віддав хребет Мій тим, хто б’є, і ланіти Мої вражаючим; обличчя Мого не закривав від наруг та обплювання». (Іс. 50: 6).
Зображені на іконі фізичні катування Спасителя покликані викликати в людини глибоке особисте співпереживання, яке має призвести до з’єднання з Богом у момент Його страждань. Незважаючи на зазнані муки, в образі Христа відчувається велична Божественна сила, поєднана з терпінням та смиренністю.
Ікона Богоматері Скорботної розміщена зліва на іконостасі. Божа Матір, що стоїть біля підніжжя Голгофського Хреста, представлена зануреною в молитовну скорботу про розіп’ятого Христа. Поруч знаходиться невелика за розміром ікона Богородиці, яка називається «Пом’якшення злих сердець» або «Симеонове проречення». Як повіствує святий євангеліст Лука, Симеон Богоприймач, благословляючи святого Йосипа та Марію, що принесли Немовля в храм, звернувся до Пречистої Діви з тією самою Симеоновою промовою: « …ось лежить Цей на падіння і на повстання багатьох в Ізраїлі і в предмет суперечок, — і Тобі Самій зброя пройде душу,- да відкриються помисли багатьох сердець» (Лк.2:34–35). Подібно до того, як Христа пронизають цвяхами і копієм, так і душу Пречистої Діви вразить деяка «зброя» — печалі та серцевого болю, коли побачить Вона страждання Свого Сина. Після ж — відкриються приховані думки людей, яким належить зробити вибір: з Христом вони чи проти Нього.
Завершують іконний ряд іконостасу образи небесних сил, ангелів, тримаючих Зброю Страстей Христових, яка свідчить про пережиті муки Спасителя. Це спис римського воїна, яким були пробиті пречисті ребра Спасителя; драбина, молоток і чотири цвяхи — знаряддя прицвяхування, терновий вінець, тростина, колона, вервіє, бичі та прути, батіг і різки, губа наповнена оцтом — знаряддя наруги.
На південній стіні храму розташована композиція «Зняття з хреста», епізод Страстей Христових, наступний за розп’яттям і передуючий оплакуванню Ісуса. Згадування про зняття тіла Ісуса з хреста є у всіх чотирьох Євангеліях. Йосип Аримафейський і Никодим знімають разом із хреста Тіло і відносять до саду, поблизу Голгофи, де в скелі висічено гробницю. У юдеїв був звичай закопувати тіла страчених злочинців у спільній могилі. Ймовірно, ця остання ганьба призначалася і Ісусу. Але, за споконвічним промислом Божим, знову виконується те, що ще за шість століть до цього було передбачено пророком Ісаєю: «Йому призначили труну з лиходіями, але Він похований у багатого» (Іс. 53:9).
Тіло Христа помазують алое та смирною, обвивають плащаницею і голову покривають убрусом. Іосиф та Никодим тихо співають поховальний спів, а благочестиві жінки зрошують сльозами місце поховання. Композиція на цей сюжет розміщена на північній стіні. У цій же частині храму знаходиться копія знаменитої Туринської плащаниці, що є одним із дивовижних свідчень Воскресіння Спасителя, що збереглися до наших днів. Плащаниця доповнює враження людини, яка знаходиться в храмі, про зображені рани Христа, сліди Святої крові Спасителя, яку Він пролив за наші гріхи і в наше спасіння.
Справжньою окрасою храму є мозаїки, які заповнюють усі вільні від мальовничих зображень площини стін, а також підлогу у вівтарі та основній частини храму. Багата палітра мозаїк, що переливаються всіма кольорами веселки, служить яскравим фоном, доповнюючим емоційне сприйняття живописних сюжетів. Кольорова мозаїка так само, як і золотий фон ікон, сходить до образу Небесного Єрусалиму, який побудований з дорогоцінного каміння (Одкр. 21.18–21).
Очевидні образи подій, відображені на іконах та настінному живописі, дають нам можливість співпереживати та співчувати Спасителю в самий драматичний епізод Його земного життя, живіше сприйняти події останніх днів та годин, коли Боголюдина перебувала ще серед людей.
У Страстях Спасителя виповнилося Писання: немає в Ньому ні виду, ні величі, Людина скорбот та звідавша хвороби, і ранами Його ми зцілилися (Вих. 52: 2, 3, 5).
На думку В.М. Лосського, у цих образах страждань Христових, важливо «зуміти розпізнати перемогу під видимістю поразки, силу Божу, що в немічі, відбувається».