ОБИТЕЛЬ
Монастир на честь положення Ризи Пресвятої Богородиці у Влахерні було засновано з благословення Блаженнішого Володимира — Митрополита Київського та всієї України у 2000 році намісником та братією Київського Свято-Введенського чоловічого монастиря. Новий монастир та київська обитель духовно нерозривні, їх пов’язує спільність традицій шанування Божої Матері та християнських святих, суворе подвижницьке життя та найбільший подвиг духовного служіння світу, невпинна молитва про Церкву, Батьківщину та людей.
З часу заснування Ризоположенського монастиря на його території було зведено споруди, які викликають здивування та захоплення, зводять розум і звертають серце до духовної батьківщини всіх християн.
Ці справжні скарби нагадують нам про події Євангельської історії, про пам’ятні місця, пов’язані з іменами Спасителя і Божої Матері, християнських святих, які прославили своїми подвигами Святу Землю. Численні храми, каплиці та пам’ятники, зведені в монастирі, відтворюють з максимальною точністю найбільш відомі та шановані християнські святині різних країн світу і є чудовими копіями видатних творінь людського генія, прославляють Спасителя, Богородицю та Святу Церкву.
За традицією, подібно до Небесного Єрусалиму, монастир оточують потужні фортечні стіни з природного каменю-валуну, які гармонійно поєднуються з навколишнім ландшафтом, а фортечні вежі, розташовані по кутах огорожі, яскраво виділяються на фоні природи.
На стовпах центральних воріт розміщені мозаїчні ікони прп. Димитри (Єгорової), засновниці Київського Свято-Введенського монастиря і святої преподобомучениці великої княгині Єлисавети (Романової), які є небесними покровительками та заступницями родинних обителів. З внутрішньої сторони розміщено ікони свящ. муч. Володимира, Митрополита Київського та свт. Митрофана Воронезького.
Від воріт починається центральна алея, яка поділяє західну частину ландшафтного парку на дві частини. Праворуч від алеї, на деякій відстані одна від одної розміщені каплиці на честь св. Анастасії Узорішительниці та на честь св. Матрони Московської, мозаїчне зображення якої всередині храму оточене образами святих цариць, княгинь та блаженних стариць.
На центральній алеї, на спеціальному майданчику, встановлено бюст Блаженнішого Митрополита Володимира (Сабодана), Предстоятеля Української Православної Церкви, з благословення якого було відкрито Ризоположенський монастир. Його блаженство освячував престоли храмів, місце під будівництво собору, скульптурну композицію «Голгофа» та неодноразово служив Божественну літургію у дні храмових свят. Намісник монастиря з братією вшановують пам’ять Блаженнішого Митрополита Володимира, нині покійного, і вдячні йому за батьківську любов до цього місця.
З протилежного боку алеї здіймається дзвіниця, висотою 51 метр. У її цокольному ярусі влаштовано каплицю на честь Святителя Миколая Архієпископа Мир Лікійських, Чудотворця.
Поряд із дзвіницею, на рівному майданчику, було встановлено хрест на честь освячення місця під будівництво собору в ім’я Положення Ризи Пресвятої Богородиці у Влахерні.
Алея приводить нас до головної будівлі, колишнього садибного будинку дворян Хоєцьких, пам’ятника архітектури стилю модерн початку ХХ ст. У садибному будинку за радянських часів 66 років знаходилася школа, а після її відселення, будинок довгий час стояв у запустінні і поступово руйнувався. Монастир дбайливо відновив пам’ятник архітектури, , і в одному із залів першого поверху 18 листопада 2005 р. було освячено перший храм обителі на честь прп. мчц. Великої княгині Єлисавети. Головними святинями будинкового храму є ікони Божої Матері «Всіх скорботних радість» (XIX ст.) та «Богородиця Грузинська».
На центральній алеї встановлено бюсти святих жінок – прп. Димитри, засновниці Київського Свято-Введенського монастиря, прп. мчц. Великої княгині Єлисавети, прп. Олімпіади Київської та Арзамаської, схим. Нектарії (Долгорукової). У вшануванні святих дружин братія монастиря бачить запоруку благодатного заступництва святих Божих і швидкого слухання своїх молитов, небесної допомоги у складній справі влаштування та облагородження обителі. На алеї, як і по всій території монастиря, розбиті квітники і влітку вони вражають великою кількістю троянд: білі троянди висаджені на згадку про Велику княгиню Єлисавету, а різнобарв’я у квітнику поруч із бюстом прп. Димитри, як би, символізує творчу, діяльну натуру матінки, яка любила життя у всьому його різноманітті та красі.
Головним акцентом тераси східної частини є скульптурна композиція «Голгофа».
Білокам’яні статуї святих, що стоять поруч з розп’ятим на хресті Ісусом Христом, виконані розміром у людський зріст. Велична композиція, що зачаровує, нагадує нам про святе місце Розп’яття Спасителя в Єрусалимі.
У центрі площі височить величний храм, присвячений останнім дням земного життя Ісуса Христа, Спасительним Страстям Господнім. Всі події Страсної седмиці знайшли своє відображення в оздобленні храму, що вражає своєю пишністю та урочистістю. Різьблений мармуровий іконостас з унікальними, рідкісними за змістом іконами, сяє сліпучою білизною на загальному фоні різнокольорових мозаїк та приглушених тонів монументальних мальовничих композицій. Оглядові образи подій, відображені в іконах та настінному живописі, дають нам можливість співпереживати та співчувати Спасителю, живіше сприйняти події останніх днів і годин земного життя Боголюдини.
Поруч розташований храм Успіння Божої Матері, який збудовано за образом Гефсиманського Єрусалимського храму «Гробниця Божої Матері», де за заповітом було поховано тіло Пресвятої Богородиці.
Вхід у храм Успіння Богородиці знаходиться під навісом, де влаштований каскад сходів, що ведуть до дверей усипальниці. Всередині храму з боків сходового прольоту, в каплицях, встановлені гробниці, які точно повторюють місця поховань святих батьків Діви Марії — прав. Іоакима та Анни та праведного Йосипа Обручника. Біломармурові саркофаги прикрашені кольоровою інкрустацією, а всередині гробниць знаходяться камені – реліквії, привезені з багатьох святих місць світу.
Наступні дві каплиці, влаштовані одна проти одної, присвячені подіям земного життя Пресвятої Діви, про що розповідають сюжети ікон, розміщених у центрі кожного престолу.
Щорічно 5 вересня біля ікони «Зустріч Марії та праведної Єлисавети» та 25 серпня біля ікони «Єлеонське Моління» служиться Божественна Літургія на згадку про ці дивовижні і значущі євангельські події.
Відповідно до єрусалимського прототипу влаштована і сама гробниця Богородиці. Прямокутної форми каплиця зведена з білого природного каменю, а в середині встановлено біломармурову статую Божої Матері, що лежить на одрі. Під час богослужіння на її гробниці, як на престолі, звершується Божественна літургія. На стінах каплиці розміщено ікони на сюжет «Успіння» в іконографічних варіантах різних епох. За каплицею встановлено кіот з образом Божої Матері «Єрусалимська», а стіни цієї частини храму прикрашають численні ікони Богородиці у нескінченному різноманітті Її образів.
Безліч лампад, що звисають зі стелі, повторюють прикраси Гефсиманської усипальниці, а своїм мерехтливим світлом вони створюють атмосферу таємничості та благоговіння.
Однією з пам’яток монастиря являється храм Гробу Господнього, що повторює образ всесвітньо відомої Єрусалимської святині. Новий храм розташований в глибині пагорба і нагадує печеру, де було поховано Пречисте Тіло Сина Божого і звідки засяяло світові Христове Воскресіння. Внутрішній простір храму складається з кількох частин. У центрі знаходиться кувуклія, з боковим вівтарем Ангела і вівтарем Гробу Господнього, де стоїть погребальне ложе з біломармуровою скульптурною статуєю Ісуса Христа, покритим плащаницею. Спокій Христа охороняють Архангели, мозаїчні зображення яких розміщені на зовнішній стіні кувуклії, а навпроти образів небесних сил, по периметру Святого Гробу, у напівкруглих нішах, влаштовано вісім каплиць на честь різних подій та героїв євангельських історій, на кшталт відкритих вівтарів навколо головної частини Єрусалимського храму Воскресіння.
Невеликий обсяг внутрішніх приміщень, величне і водночас стримане оздоблення храму, мозаїчні ікони Богородиці, апостола Іоанна та семи архангелів — все покликане відтворити атмосферу святого місця та викликати благоговійний відгук у душі.
В ансамблі споруд Ризоположенської обителі, присвяченій Пресвятій Богородиці, , знайшли своє відображення також пам’ятні місця на землі, які знаходяться під особливим заступництвом Діви Марії. Другим Уділом Божої Матері називають Афон, чернечу столицю на грецькому півострові.
Два храми, облицьовані природним світлим каменем, є збірним образом двох слов’янських обителей — сербського монастиря Хіландар і болгарського Зограф. А третій Уділ Божої Матері – Києво-Печерську Лавру- уособлює храм-ротонда на честь «Всіх преподобних отців Печерських». Поруч із цим храмом знаходиться монастирський некрополь, строгі надгробні пам’ятники-хрести прикрашають могили покійної братії та сестер, «…под сенью праведных могил их мирно церковь приютила».
До архітектурного ансамблю монастиря входять різні будівлі, споруди ландшафтної архітектури, які добре поєднуються з об’єктами природи і надають їй найвищого Божественного змісту. Образ архітектурного ансамблю ще формується, поступово втілюються у життя творчі задуми, та створюються неповторні споруди, покликані являти світові горню, небесну красу.
Потрібні роки та чимало зусиль, щоб завершити роботу над створенням неповторного вигляду обителі. Але вже зараз монастир з багатьма святинями, невичерпним джерелом благодаті та яскравою символічною топографією — є пам’яткою краю, і йому, згодом, судилося стати ще одним святим місцем у низці видатних монастирів Православної Церкви.