ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ МЛЕКОПИТАЛЬНИЦА
ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ МЛЕКОПИТАЛЬНИЦА
ДЕНЬ ПАМЯТИ
25 января (12 января ст. ст.)
ЗНАЧЕНИЕ
Образ Божией Матери «Млекопитательница» — единственная православная икона, изображающая Богородицу кормящей Иисуса. Богоматерь увенчана короной, которую подносят ей два ангела.
Значение и символику, которую она в себе скрывает, старались описать многие историки и священнослужители. Она – и помощница, она — и заступница, она — и покровительница. Молоко матери – самая большая ценность, которую женщина может дать своему малышу. На святыне Богородица кормит своего ребенка – Иисуса, совершая неимоверное, сокровенное таинство.
К иконе Божией Матери «Млекопитательница» обычно обращаются за помощью кормящие матери. Считается, что она имеет особую благодать защищать матерей и детей, но чудеса, ею явленные, могут коснуться каждого из нас.
ИСТОРИЯ
Святыня была обнаружена в мужском монастыре, оплоте строгости и целомудрия. Как ни удивительно, икона Божией Матери «Млекопитательница», покровительствует не только матерям, но и афонским монахам в их духовной мудрости и разумении книг Божественных.
По информации дошедшей до наших времен, известно, что первоначально эта икона находилась в лавре преподобного Саввы Освященного, которая расположена в восемнадцати верстах от Иерусалима. Святой образ позже был передан по пророческому завещанию Саввы Освященного Савве Сербскому вместе с иконой «Троеручица».
Святой Савва Освященный (+532), один из основателей общежительного монашества и составитель известного иерусалимского устава, перед своим уходом из жизни оставил удивительное пророчество. Он открыл братии, окружавшей его смертный одр, что Лавру со временем посетит царственный тезоименинник — паломник по имени Савва, и ему должна быть дарована в благословение чудотворная монастырская икона Богородицы «Млекопитательницы». Со времени произнесения этого предсказания святыня около семи веков находилась в Лавре святого Саввы Освященного под Иерусалимом.
В первой половине XIII века явился в лавру на поклонение святитель Савва, первый архиепископ Сербии, младший сын Немани, основателя сербской королевской династии. Посещение прославленного владыки было воспринято как исполнение древнего пророческого завещания святого Саввы Освященного.
Cербский подвижник Савва — сын короля, отказавшийся ради монашеской жизни наследовать отцовский престол. Когда он молился у гроба Саввы Освященного, своего небесного покровителя, стоявший тут же игуменский жезл преподобного неожиданно упал на пол, а икона Пресвятой Богородицы, стоявшая до того неподвижно, вдруг несколько раз наклонилась.
Расценив все это как знак исполнения древнего пророчества, монахи отдали Савве Сербскому и завещанную ему «Млекопитательницу» (вместе с другой иконой Божией Матери — «Троеручицей»), и игуменский жезл.
На обратном пути из Палестины в Сербию святитель Савва посетил Святую Афонскую Гору, где им был основан Хиландарский монастырь. От святителя Саввы Сербского «Млекопитательница» перешла Хиландарскому монастырю на Афоне, к восстановлению и расширению которого он имел со своим отцом, в монашестве Симеоном. Именно этой обители он и оставил в неотъемлемое наследство и украшение икону Божией Матери «Млекопитательница», поставив ее в церкви при Карейской келлии, названной впоследствии Типикарницею, так как в ней находился Типик (устав) святителя Саввы.
Для монахов, желающих побыть в одиночестве, Саввой Сербским была построена отдельная от Хиландарского монастыря келлия в центре Афона — Карее. Где и осталась святыня Пресвятой Богородицы-Млекопитательницы на Афоне в церкви при Карейской келлии. В знак особого почитания чудотворная икона была поставлена в иконостасе не по левую сторону от царских врат, а по правую, где обыкновенно помещают икону Святой Троицы или образ Спасителя. В церкви икона Господа Вседержителя занимает место по левую сторону от царских врат в иконостасе, то есть там, где должна стоять икона Богоматери.
Прославили этот образ строгие афонские монахи. Богословский смысл святого образа очень глубок: «Мать вскармливает Сына, так же Она питает наши души, так же и Бог кормит нас «чистым словесным молоком Слова Божьего (1 Петр 2,2), дабы мы, возрастая, переходили от пищи молочной к твердой (Евр. 5,12)».
На отдельных списках иконы «Млекопитательница» могут быть начертаны по-гречески и в славянском переводе слова тропаря: «Радуйся, Владычице, жизни нашей Питательнице, млеком своим Господа, яко Младенца, питавшая!
РАСПРОСТРАНЕНИЕ
Особое почитание образ «Млекопитательницы» приобрел среди южан — народов Италии, Греции, Балкан, для которых эта святыня являлась родной, а также служила памятью о Святой Земле.
Так, культ Богородицы «Млекопитательницы» был особенно распространён в Италии. В левом нефе базилики Сан-Джованни-Эванджелиста Равенне сохранилось мозаичное изображение Девы Марии «Млекопитательницы» начала XIII века. В начале — в первой половине XIV века изображение Пресвятой Девы, кормящей грудью младенца Иисуса, можно было видеть в храмах Тосканы и Флоренции.
В первой половине 1370‑х годов мастер раннего Возрождения Барнаба да Модена создал икону Богородицы «Млекопитательницы» — именно с неё широко заимствовалась манера изображать маленького Иисуса, держащего рукой свою ножку.
Наиболее известным в мире изображением Девы Марии, кормящей грудью младенца Иисуса, является картина «Мадонна Литта» Леонардо да Винчи. В 1490—1491 годах он написал её для мэрии Милана.
На Руси икона Божией Матери «Млекопитательницы» не получила большого распространения, видимо, из-за сугубо «прикладного» ее понимания как моленного образа для кормящих матерей.
Обретение первой российской (Крестогорской) «Млекопитательницы» относят к 1650 г. Она была обнаружена на высоком дереве в урочище Крестогорск в 20 верстах от Минска. На месте ее явления был построен храм в честь Успения Пресвятой Богородицы, в котором она и была помещена над царскими вратами. Чтобы верующие могли к ней приложиться, был устроен особый механизм для спуска иконы вниз. Осталось много преданий о чудотворной силе этой иконы, упоминают, в частности, что она спасала людей во время нашествия шведов.
В настоящее время икона находится на Афоне, в церкви Карейской Келии, принадлежащей Хиландарскому монастырю.
Празднование в честь чудотворной иконы Богородицы «Млекопитательницы» совершается 25 января (12 января по старому стилю), в день памяти святителя Саввы Сербского, особо послужившего ее прославлению.
Приими, Госпоже Богородительнице, слезная моления рабов Твоих, к Тебе притекающих: зрим Тя на святей иконе, на руках носящую и млеком питающую Сына Твоего и Бога нашего, Господа Иисуса Христа: аще и безболезненно родила еси Его, обаче матерния скорби веси и немощи сынов м дщерей человеческих зриши: темже тепле припадающе к цельбоносному образу Твоему и умиленно сей лобызающе, молим Тя, всемилостивая Владычице: нас грешных, осужденных в болезнех родити и в печалех питати чада наша, милостивно пощади и состадательно заступи, младенцы же наша, такожде и родившыя их, от тяжкаго недуга и горькия скорби избави, даруй им здравие и благомощие, да и питаемии от силы в силу возрастати будут, и питающыя их исполнятся радостию и утешением, яко да и ныне предстательством Твоим из уст младенец и ссущих Господь совершит хвалу Свою. О Мати Сына Божия! умилосердися на матери сынов человеческих и на немощныя люди Твоя: постигающыя нас болезни скоро исцели, належащыя на нас скорби и печали утоли, и не презри слез и воздыханий рабов Твоих, услыши нас в день скорби пред иконою Твоею припадающих, и в день радости и избавления приими благодарная хваления сердец наших, вознеси мольбы наша ко престолу Сына Твоего и Бога нашего, да милостив будет ко грехом и немощем нашим и пробавит милость Свою ведущим имя Его, яко да и мы, и чада наша, прославим Тя, милосердую Заступницу и верную Надежду рода нашего, во веки веков.
Тропарь, глас 3
Без семене от Божественнаго Духа, волею же Отчею зачала еси Сына Божия, от Отца без матере прежде век суща, нас же ради из Тебе без отца бывша, плотию родила еси и Младенца млеком питала еси, темже не престай молити избавитися от бед душам нашим.
Кондак, глас 5
Душ наших чувствия очистивше, узрим на иконе таинство преславное, Творца Вселенныя и Господа вышних сил, во объятиих держима и от сосцу Твоею яко Младенца питаема, и, со страхом и радостию покланяющеся Тебе и рождшемуся от Тебе Спасу нашему, воззовем: радуйся, Владычице, Жизни нашея Питательнице.
Величание
Величаем Тя, Пресвятая Дево, Млекопитательнице Спаса нашего, и чтим образ Твой святый, от негоже благодать исцеления нам присно подаеши.
Избранней от дщерей человеческих Материю быти Христа Бога нашего принесем от любве нашея песни хвалебныя; Ты же, Сына Божия неизреченно родившая и, яко Младенца млеком питавшая, сохрани нас, поющих Тя, от обышедших ны зол, скорбей и напастей, да зовем Ти немолчно:
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Икос 1
Ангелов лицы, в вертеп приникше и узревше тамо Деву чистую, Сына млеком питающую, возопиша Тебе, Благословенней:
Радуйся, рождшая мира Творца; радуйся, питающая Питателя вселенной.
Радуйся, пеленами повивающая Повивающаго небо облаки; радуйся, дланьми носящая на херувимех Носимаго.
Радуйся, яко Детищ мал Тобою родися; радуйся, яко Младенец платущ и мирови радость даяй Тобою в мир прииде.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 2
Видящи Святая Дева при персех Своих Богомладенца лежаща, глагола Ему: како возмогу Тя питати, Творца Моего, Емуже вся воинства небесная вопиют: Аллилуиа.
Икос 2
Разумная вся тварь недоразумевает, како Дева пребываеши и Младенца млеком питаеши. Обаче, неизреченному таинству сему верующе, благоговейно взываем:
Радуйся, Дево неблазная; радуйся, Девице прекрасная.
Радуйся, жен украшение; радуйся, Мати чистая.
Радуйся, дев правило; радуйся Благословенная в женах.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 3
Сила Вышняго осени Тя, Богородице Дево, и подаде Ти крепость повити и питати, Егоже вси концы земли величают и поют Ему песнь великую: Аллилуиа.
Икос 3
Имея дерзновение велие к Рожденному от Тебе, призри на скорби и беды, нас обышедшия, умоли Питаемаго Тобою за ны грешныя и недостойныя, да, избавльшеся от лютых напастей, возглаголем Ти тако:
Радуйся, рождшая сладчайшее Утешение наше; радуйся, произрастившая Благославеннаго благодатию.
Радуйся, Мати наша Всеблагая; радуйся, чадами Твоими нас нарекшая.
Радуйся, благонадежное наше прибежище; радуйся верных небурное пристанище.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 4
Буря скорбей и напастей обдержит ны, трепещем, да не потонем в мори житейстем, но явися нам, яко голубица Ноева, ветвь надежды подающи нам, вопиющим Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышащи жена благоразумная глаголы живота вечнаго, Сыном Твоим вещаемыя, прослави Тя, вопиющи Ему: «Благословенно чрево, носившее Тя, и сосца, яже еси ссал», темже приими и наша немощныя похвалы сицевая:
Радуйся, бисере драгий, всечудная Мати; радуйся, велия в женах.
Радуйся, ветве присноцветущая; радуйся, животе, приемляй Сокровище освящения.
Радуйся, чаше златая, Христа, небесную Манну носящая; радуйся, Хлебом Жизни нас возраждающая.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 5
Богоноснеи руце Твои, Всепетая, простри к нам немощным, воздвигни нас унылых, спаси отчаянных, да в радости душевней, ничимже смущаемей, вопием Сыну Твоему: Аллилуиа.
Икос 5
Видев Тя в Дусе богоглаголивый Исаия, яко имаши, Дева сущи, во чреве прияти Рожденнаго из Тебе, возгласи Ти:
Радуйся, Предвечнаго рождшая; радуйся, яко Тобою с нами Бог бывает.
Радуйся, пророчеств сбытие; радуйся, пророков веселие.
Радуйся, всего мира чаяние; радуйся, рода нашего утешение.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 6
Проповедницы присноглаголемии Твоего милосердия суть чудеса многообразная, источаемая от иконы Твоея святыя, яже обильно нам даровала еси, да, покланяющеся Тебе и Богомладенцу Христу, вопием гласы хвалебными: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия во обители Саввы Освященнаго, яко солнце светозарное, всечестная икона Твоя, Млекопитательница именуемая, пред неюже преподобный со иноки выну прославляху Тя, вопиюще:
Радуйся, обители нашея пречудное украшение; радуйся, от врагов видимых и невидимых твердое заступление и защищение.
Радуйся, молениям нашим присно внемлющая; радуйся, прошения наша благоутробно приемлющая.
Радуйся, горестная воздыхания наша утишающая; радуйся, слезы наша отирающая.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 7
Хотя преподобный Савва отъити в жизнь вечную, пророчески рече, яко по мнозех днех приидет во обитель сию царев сын, ему тезоименитый, сей приимет святую икону Владычицы во благословение и воспоет радуяся: Аллилуиа.
Икос 7
Новый угодник Савва, святитель Сербския земли, прииде во обитель древнюю и прият по словеси его святую икону и принесе ю на Гору Афонскую во обитель Хиландарскую, и вси насельницы ея радостно взываху ко Владычице мира:
Радуйся, присно о нас грешных промышляющая; радуйся, николиже нас грешных забывающая.
Радуйся, милость Твою тысящекратно во святых чудотворных иконах Твоих обновляющая; радуйся, новая знамения щедрот Твоих ныне изливающая.
Радуйся, любящих и чтущих Тя зело возлюбившая; радуйся, молящих Ти ся николиже посрамляющая.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 8
Странное чудо и недоразумеваемое есть неверным и суемудренным, како от иконы Твоея чудеса истекают, мы же, многократными милостьми в сем утвержденнии, пети Господу Богу, даровавшему таковую Помощницу роду христианскому, дерзаем: Аллилуиа.
Икос 8
Весь мир видимый и невидимый блажит Тя, Богородице Дево, яко усердную Заступницу нашу, присно помогающую нам, в море бед и скорбей погибающим, да Тебе, единей нашей Надежде, вопием:
Радуйся, Сына Твоего за нас грешных умоляющая; радуйся, в бедах и обстояниих скоро помогающая.
Радуйся, молений наших скорое услышание; радуйся, горестей жития нашего верное услаждение.
Радуйся, веру нашу укрепляющая; радуйся, крест жизни нашея понести нам помогающая.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 9
Всяко ублажая Тя, Всеблагая, Иоанн Дамаскин рече, яко удобее молчание, неже пети Тя, но любовию понуждаемии, восхваляем Тя и поем Сыну Твоему песнь великую: Аллилуиа.
Икос 9
Витийствовати не хощем, но с любовию и слезами притекаем к Тебе, яко Матери чадолюбивей, и из глубины сердца вопием:
Радуйся, Радосте наша неизреченная; радуйся, Утешение наше несказанное.
Радуйся, домов наших ограждение; радуйся, чад наших покрове.
Радуйся, младенцев воспитание; радуйся, юных от путей гибельных охранение.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 10
Спасти всех нас и хошещи и можещи, Пресвятая Дево, аще прибегаем ко всечестному покрову Твоиму, сего ради молим Тя: избави нас от горьких бед и скорбей, нашедших на ны, привлецы сердца наша к благостному прибежищу и научи вопити Богу, из Тебе рождшемуся: Аллилуиа.
Икос 10
Стену нерушиму Тя нарицаем и вемы, яко истину глаголем, уведехом бо, яко зело любиши род христианский, милости и щедроты Твоя присно источаеши вопиющим Тебе:
Радуйся, от сетей вражиих нас охраняющая, радуйся от навета злых человек нас спасающая.
Радуйся, вражду сродник наших на любовь пременяющая; радуйся, мир и тишину в домах наших сохраняющая.
Радуйся, намерениям благим вспомоществующая; радуйся, советы благия на сердце полагающая.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 11
Пение всякое принесоша Ти, Пренепорочная, пророцы, предзревше безсеменное зачатие и рождение от Тебе Сына Божия, пастырие же и волсви, видевше Тя рождшую и питающую, и вси людие Твои хвалят Тя. Веруем, яко до скончания века не умолкнет песнь хвалебная от рода христианскаго Рожденному Тобою: Аллилуиа.
Икос 11
Светило светозарное Ты еси, Пречистая, нам во тьме грехов и страстей погибающим, просвещающее наши темнеи очи, сердце озаряющее высшим разумом, поющее Тя:
Радуйся, Путь, Истину и Жизнь рождшая; радуйся, истинному Богу нас вручающая.
Радуйся, светом Евангелия наша мрачныя души озаряющая; радуйся, мудрость века сего ни во чтоже вменяющая.
Радуйся, мудрость превысочайшую, яже есть любовь, в сердцах наших насаждающая; радуйся, помоще всем и во всем.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 12
Благодать Божия явися чудно в земли Российстей от подобия иконы Твоея Млекопитательницы пренесенныя. Темже и Гора Афонская, и страна наша, ныне люте страждущая, обаче на милость Твою несуменно уповающая, вопиют милосердому Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Тя, яко Спаса нашего родившую, и пеленами повившую, и млеком питавшую, уповаем, яко никоеже Твое прошение безответно от Него пребудет, понеже Сам Сладчайший Иисус обеща Ти тако; имуще в сем твердую надежду, восхваляем Тя, Отрадо и Утешение наше:
Радуйся, лютыя скорби в радость претворяющая; радуйся, ожесточение сердец наших любовию Твоею умягчающая.
Радуйся, любити Бога и ближняго нас научающая; радуйся, в скорбех наших упование на Бога возлагати наставляющая.
Радуйся, наша хладныя молитвы любовию Твоею согревающая; радуйся, молитвы нас грешных и недостойных, яко милостивая Матерь, приемлющая.
Радуйся, Богородице Дево Млекопитательнице, милостию Твоею нас присно питающая.
Кондак 13
О Всехвальная Богородице Дево, нашего Господа и Владыку млеком питавшая, не презри сего скорбнаго моления нашего, но умоли Сына Твоего, да дарует нам грехов прощение, болезней исцеление, да сохранит нас от глада, мраза, смертоносныя язвы, нечаянныя смерти и от всех бед и обстояний, да избавльшеся сих, радующеся зовем Ему: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1‑й икос «Ангелов лицы…» и 1‑й кондак «Избранней от дщерей…».